چگونه مانیکور و پدیکور ناخن را در منزل انجام دهیم؟

زیبایی و سالم بودن ناخن‌ها نقش مهمی در زیبایی دستان شما دارد. آراستن ناخن‌ها علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا و جذاب، فواید درمانی هم دارد. ممکن است شما هم جز آن دسته از خانم‌هایی باشید که برای انجام این خدمات زیبایی به سالن آرایشی مراجعه کنید و هزینه بسیاری نیز صرف انجام آن کنید این در حالی است که شما با خرید ابزار مانیکور و پدیکور می‌توانید به راحتی و بدون صرف هزینه‌های گزاف مانیکور و پدیکور را خودتان در خانه انجام دهید.

مانیکور و پدیکور چیست؟

مانیکور یک کلمه با ریشه لاتین است که معنای آن مراقبت از دست است. مانیکور یک روش آرایشی و مراقبتی است که روی دست و ناخن‌های دست در خانه یا سالن زیبایی انجام می‌شود. مانیکور شامل سوهان زدن و شکل دادن به ناخن‌ها، عقب زدن کوتیکول‌ها، روش‌های ترمیمی، ماساژ دست و استفاده از لاک ناخن است.

پدیکور هم مانند مانیکور یک روش زیبایی و درمانی است و مراحل مشابه مانیکور دارد، با این تفاوت که بر روی پا و ناخن‌های پا انجام می‌شود.

آموزش مانیکور در منزل

مانیکور در منزل

یک مانیکور تاثیرگذار بیش از سوهان زدن ناخن‌ها و پوشاندن آن‌ها با لاک ناخن است و این یک کار استادانه است. درست همان طور که شما از صورت خود مراقبت می کنید. همچنین می‌توانید مانیکور در خانه را خودتان به راحتی انجام دهید و این یک راهنمای ساده است که می توانید از آن پیروی کنید تا بتوانید در خانه ناخن‌هایتان را مانیکور کنید.

وسایل مورد نیاز برای انجام مانیکور در منزل

  • پاک کننده پولیش ناخن
  • پنبه
  • عقب زن کوتیکول
  • سوهان دستی ناخن
  • ناخن گیر
  • پولیش ناخن
  • کرم دست یا کوتیکول
  • رنگ پایه
  • رنگ اصلی
  • تاپ کوت

مراحل انجام مانیکور در خانه

  • پاک کردن لاک‌های قبلی

اگر لاکی از قبل روی ناخن‌های شما باقی مانده حتما آن را پاک کنید. پنبه را به لاک پاک کن آغشته کنید و یا از دستمال‌های آماده لاک پاک کن استفاده کرده و آن را روی تمام قسمت‌های ناخن و کناره‌های آن بکشید تا تمام ذرات لاک پاک شود.

اگرچه لاک پاک‌کن‌های برپایه استون لاک را سریع‌تر پاک می‌کنند اما باعث آسیب جدی به ناخن‌ها می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود از لاک پاک‌کن‌های غیراستونی که پایه چرب دارند استفاده کنید چون هیچ آسیبی به ناخن و پایه آن وارد نمی‌کنند.

  • دست‌ها را در آب قرار دهید.

کاسه حاوی آب گرم را آماده کرده و کمی شامپو بدن داخل آن بریزید سپس دستان خود به خصوص نوک انگشتانتان را به مدت دو دقیقه داخل آن قرار دهید.

  • کوتیکول ناخن‌ها را عقب دهید.

وقتی پوست ناخن‌ها کاملا نرم و مرطوب شد با ابزار مخصوص، کوتیکول ناخن‌ها را عقب دهید و اضافات را قیچی کنید. این کار باعث می‌شود صدف ناخن‌ها بزرگ‌تر و زیباتر شود.

البته در انجام این کار افراط نکنید چون زیاده روی در جدا کردن کوتیکول و انجام زود به زود آن به ناخن‌ها آسیب وارد می‌کند. این کار را با دقت زیاد و به آهستگی انجام دهید تا دستانتان را زخم نکنید.

  • کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن‌ها

در صورت لزوم ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. بعد به آرامی و در یک جهت ناخن‌هایتان را سوهان بزنید و مربعی یا گرد کنید. اگر ناخن‌های نازکی دارید برای جلوگیری از شکستن آنها، سوهان را به طور مورب زیر ناخنتان بگیرید و به طور ملایم فشار دهید.

این کار باعث می‌شود تا ببینید دقیقا چه کار می‌کنید و بیش از حد ناخن‌هایتان را سوهان نزنید. در آخر برای صاف کردن بالا و سطح ناخن‌ها نیز از بافر استفاده کنید تا سطح ناخن صاف و یکدست شود و اگر خطوطی روی آن هست محو گردد اما برای مدت طولانی بافر نزنید چون صدف ناخن نازک و شکننده می‌شود.

  • زدن لاک پایه Base Coat

به ناخنتان لاک پایه یا یک سخت‌کننده ناخن دیگر بزنید. بیس کوت یا پوشش پایه یک لاک بی‌رنگ است که سطح ناخن را صاف و یکدست و آماده لاک زدن می‌کند. انجام این کار باعث می‌شود تا ناهمواری‌هایی که هنوز روی ناخن وجود دارند از بین بروند و به‌عنوان یک ماده اولیه برای پولیش ناخن عمل می‌کند.

همچنین باعث می‌شود تا عمر پولیش طولانی‌تر شود و هم‌زمان از ورود رنگ به بافت‌های ناخن نیز جلوگیری می‌کند. اجازه دهید لاک پایه کاملا خشک شود سپس مراحل بعدی را انجام دهید.

  • زدن لاک اصلی

با رنگ دلخواهتان ناخنتان را لاک بزنید. زدن لاکی یکدست و کامل، لاک زدن برای بار دوم را راحت‌تر می‌کند. به مقدار کم لاک بردارید تا لایه نازکی ایجاد شود. مقدار لاک روی برس باید به اندازه‌ای باشد که با یک بار زدن کل ناخن را بپوشاند. بهترین روش لاک زدن این است که برس را سه بار، یک بار وسط و دوبار هم به دو طرف ناخن بکشید.   

پس از گذشت دو دقیقه، برای بار دوم لاک بزنید. لاک‌های کمرنگ برای پوششی یکدست باید سه بار زده شوند. حتما لاک را تمیز و به شکل لایه‌ای ظریف بزنید.

  • استفاده از برق ناخن یا Top Coat

تاپ کوت یا پوشش نهایی رویه لایه آخر لاک قرار می‌گیرد و باعث براق‌تر دیده شدن آن می‌شود و مقاومت لاک را افزایش می‌دهد. برخی تاپ کوت‌ها خاصیت خشک کنندگی سریع دارند و می‌توانند روی لایه آخر لاک قبل از این که کاملا خشک شود مورد استفاده قرار بگیرند.

  • پاک کردن اطراف ناخن

با یک تکه پنبه آغشته به لاک پاک کن، کناره‌های ناخنتان و ناصافی‌های لاک را قبل از خشک شدن با دقت پاک کنید. اگر از پد لاک پاک کن استفاده می‌کنید، یک طرف آن را به شکل مثلثی تا کنید تا استفاده از آن دقیق‌تر و راحت‌تر باشد.

  • مرطوب کردن دست‌ها

پس از تکمیل کار کرم مرطوب کننده خود را برداشته و روی دست و ناخن و اطراف آن بزنید و دست‌ها و ناخن‌ها را ماساژ دهید.

آموزش پدیکور در منزل

پدیکور در منزل

پدیکور یک درمان جامع و کامل برای پوست پا و اطراف ناخن آن است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. پدیکور یک روش درمانی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست پا است و به زیبایی بیشتر ناخن و پا کمک می‌کند.

رفتن به سالن‌های آرایشی برای انجام پدیکور ممکن است هزینه‌های زیادی داشته باشد از این رو با این آموزش می‌توانید به راحتی پدیکور را در منزل خودتان انجام دهید.

وسایل مورد‌ نیاز برای انجام پدیکور در منزل

  • تشت یا لگن
  • کوکتل پدیکور
  • حوله
  • سوهان کف پا
  • ست مانیکور و پدیکور (سوهان ناخن، ناخن‌گیر و..)
  • کرم یا لوسیون بدن
  • لاک پاک‌کن
  • لاک ناخن

مراحل انجام پدیکور در خانه

  • پاک کردن لاک‌های قبلی

قبل از شروع پدیکور در خانه، اگر از قبل روی ناخن‌هایتان لاک دارید، آنها را با استفاده از یک لاک پاک‌کن و پنبه یا پد پنبه‌ای پاک کنید تا صدف ناخن شما کاملا تمیز شود.کافیست مقداری از لاک پاک‌کن را روی پنبه با پد بریزید و روی ناخن بکشید تا مواد لاک را در خود حل کند.

  • مرطوب کردن پاها

برای انجام پدیکور خانگی تشت را با آب گرم پر کنید. پاهای خود را درون تشت بگذارید و یک کوکتل پدیکور در آب بیندازید. کوکتل‌ها محصولات مراقبتی هستند که به محض برخوردشان با آب شروع به غل زدن می‌کنند و دانه‌های آنها از هم باز می‌شوند.

کوکتل باعث سم‌زدایی از پا می‌شود و خستگی و استرس پا را رفع می‌کند. استفاده از کوکتل حس خوبی به شما می‌دهد و پوست شما را آبرسانی می‌کند. علاوه بر آن تغذیه بسیار مناسبی برای پا و ناخن شما خواهد بود. پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه پاهای خود را از تشت دربیاورید و با یک حوله تمیز به آرامی خشک کنید.

  • از بین بردن پوست‌های مرده پا

معمولا کف پا و به خصوص پاشنه پا دچار خشکی می‌شود. این خشکی به مرور باعث سفت شدن بافت آن قسمت شده و در نهایت ممکن است تبدیل به پینه شود. به کمک یک سوهان پا و یا یک سنگ پا این مرحله از پدیکور در خانه را باید انجام دهید تا تمام پوست‌های مرده کف پا را از بین ببرید.

تا جایی این کار را ادامه دهید که مطمئن شوید دیگر پوست مرده‌ای روی سطح کف پا باقی نمانده و پوست پای شما مثل روز اول صاف شده است. حواستان باشد که با فشار زیادی این کار را انجام ندهید؛ چون ممکن است پوست شما دچار آسیب و سوزش شود.

در ادامه پدیکور در منزل، نوبت به کناره‌های ناخن و تمیز کردن پوست‌های مرده آن ناحیه می‌رسد. رطوبتی که در مرحله اول برای پا ایجاد کردید، پوست‌های مرده را هم نرم می‌کند و شما به راحتی می‌توانید آنها را به کمک ابزارهایی که در ست‌های مانیکور و پدیکور وجود دارند از بین ببرید.

اول با استفاده از پوشر کوتیکول، کوتیکول یا همان پوست مرده اطراف ناخن را به بیرون هل بدهید تا مشخص شود چه مقدار از پوست دارای بافت مرده هست؛ سپس با قیچی مخصوص مانیکور و پدیکور، پوست اضافه را قیچی کنید. این کار باعث می‌شود تا پوست‌های اطراف ناخن صاف و یکدست شوند و در نهایت ناخن زیباتری خواهید داشت.

  • کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن‌ها

بلند کردن ناخن پا به دلیل حساسیت آن در پوشیدن کفش و راه رفتن توصیه نمی‌شود پس همیشه ناخن پا را کوتاه نگه دارید. این کار را با ناخن‌گیر و سوهان مناسب انجام دهید. گوشه ناخن‌ها را گرد نکنید چون ممکن است به داخل گوشت پا فرو رود سپس هرگونه زائده و ناخن اضافی را از اطراف انگشتان جدا کنید.

بعد از سوهان کشی، سطح ناخن هم احتیاج به صاف شدن دارد. این کار را با وسیله‌ای به نام «بافر» باید انجام دهید. این وسیله شبیه به سوهان است؛ ولی برای سطح ناخن استفاده می‌شود تا آن را صاف و صیقلی کند.

  • استفاده از مرطوب کننده یا لوسیون

پس از کوتاه کردن و مرتب کردن ناخن‌های پا با کرم مرطوب کننده مناسب سطح انگشتان و ناخن‌ها و کل پا از جمله پاشنه را مرطوب کنید و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شوند.

  • لاک زدن

اول یک لایه لاک پایه بزنید و پس از اینکه کاملا خشک شد، روی آن لاک بزنید. این کار باعث می‌شود که دوام لاک بیشتر شود. برای دقت بیشتر در لاک زدن از جدا کننده انگشت کمک بگیرید.

این وسیله با فاصله‌ای که بین انگشت‌های شما ایجاد می‌کند، مانع از مالیده شدن لاک یک انگشت به انگشت کناری می‌شود. برای ماندگاری لاک، در آخر از تاپ کت یا همان برق ناخن استفاده کنید. در نهایت اطراف ناخن‌ها را با گوش پاک کن آغشته به لاک پاک کن تمیز کنید.


تمام وسایلی که شما برای انجام مانیکور و پدیکور و همچنین وسایل کاشت ناخن می خواهید را می توانید از وبسایت جم تهیه فرمایید.


7 نکته مهم هنگام انجام مانیکور و پدیکور خانگی

مانیکور و پدیکور خانگی

  1. در طول فرآیند انجام مانیکور و پدیکور در خانه، احتمال آسیب به ناخن‌ها و عفونتشان بسیار بالا است. فشار زیاد به کوتیکول‌ها هنگام عقب زدنشان باعث آسیب پوستی می‌شود. حتما مانیکور و پدیکور را در محیطی تمیز انجام دهید و از وسایل استریل استفاده کنید. اگر متوجه هر گونه عفونت و یا تیره شدن ناخن‌های خود شدید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.
  2. در هنگام انجام کارهای روزمره مانند شستن ظرف‌ها یا نظافت منزل سعی کنید حتما از دستکش استفاده کرده و خیلی بدون دستکش کار انجام ندهید چرا که به لاک و پوست دست خود آسیب می‌زنید.
  3. کندن لاک و خراش دادن آن یکی از عادت‌های بد برخی خانم‌ها است که ممکن است ریشه عصبی و وسواسی داشته باشد. برای داشتن لاک بادوام و مانیکور و پدیکور زیبا این عادت را ترک کنید.
  4. برای جلوگیری از خراب شدن لاک‌ها، در صورت امکان پس از پدیکور، از پوشیدن کفش‌های جلوبسته خودداری کنید. اگر پدیکور را در خانه انجام می‌دهید و می‌خواهید بعد از آن بیرون بروید، از سالن‌های زیبایی تقلید کنید و بعد از لاک زدن صندل جلو باز بپوشید.
  5. روغن مخصوص کوتیکول، ناخن و پوست اطراف آن را هیدراته می‌کند و سالم نگه می‌دارد. زیرا لاک به ناخن‌های خشک و شکننده بخوبی نمی‌چسبد. مرطوب نگاه داشتن ناخن‌ها، باعث کمتر پوسته پوسته شدن می‌شود.
  6. قبل از لاک زدن در خانه، از یک روغن کوتیکول کاملا طبیعی استفاده کنید. این کار را بعد از دوش آب گرم انجام دهید، زیرا در آن زمان پوست، بهتر رطوبت را جذب می‌کند. برای زیباتر کردن انگشتانتان، روزانه با مقداری روغن، آنها را ماساژ دهید.
  7. لاک ناخن دست و پا نباید مدت زیادی روی آن باقی بماند چون ممکن است باعث تغییر رنگ ناخن‌ها شود. پس ضروری است که  حداقل هرهفته لاک ناخن را پاک کرده و چند روزی به ناخن‌ها استراحت دهید سپس مجددا مراحل مانیکور و پدیکور را تکرار کنید.
برو به بالا